Saudi Aramco je saúdskoarabská státní ropná společnost. Je největší ropnou společností na světě.
Tahle informace mě v článku chyběla, tak kdyby to ještě někdo nevěděl a nehledal.
Anketu jsem tipnul na ano, hlavně když tam není časový limit. Záleží kam bude investovat Aramco kdyby se oslabil trh s ropou.
Odpovědět0 0
Tesla je len na začiatku , má vyrobených pár kusov áut, budúcnosť automobilky záleží hlavne na veľkosti, zatiaľ je to mini továreň , ak bude ročne vyrábať aspoň 10mil áut, Elon bude riešiť skutočnú budúcnosť pre Teslu, tá nemusí byť taká ružová ako to dnes vyzerá, nakoniec úspech áut na baterky záleží len na politike emisií, ak začnú smrdieť elektroautá podobne ako začali smrdieť atómové elektrárne bude koniec. Kto sa prvý prilepí na Teslu?
Odpovědět2 0
"budúcnosť automobilky záleží hlavne na veľkosti, zatiaľ je to mini továreň , ak bude ročne vyrábať aspoň 10mil áut"
Ale no tak. 10 milionů? Vždyť tolik dnes nevyrábí ani ty největší automobilky na světě (leda, když se započítá kompletně celý koncern). Pár set tisíc nad 10 milionů má kompletní koncern Toyoty nebo Volkswagenu. Tesla je dnes už větší než např. Škoda, je zhruba na úrovni Mitsubishi, v druhé polovině příštího roku patrně překoná Mazdu a koncem roku plus minus dorovná automobilky BMW nebo Mercedes (ne jejich koncerny). To mi jako moc "mini" automobilka nepřipadá.
Odpovědět0 0
To je hodně zajímavá informace že Tesla předběhla Škodovku, protože tady vidím ty vlaky nových Škodovek jezdících do ciziny a tak je to dobrý pro představu.
Odpovědět0 0
Škodovka má nyní roční produkci kolem 800 tisíc vozů, za což může ale i čipová krize (v roce 2018 vyrobila téměř 1,3 milionu vozů, což je počet aut, které letos patrně vyrobí Tesla). A vzhledem k tomu, že se postupně navyšuje výrobní kapacita v Berlíně a Texasu stejně jako trochu i ve starších továrnách, tak se dá očekávat, že za rok 2023 by se Tesla mohla dostat někam k 1,8-1,9 milionu (exponenciální i polynomiální extrapolace naznačují 1,95-1,98 milionu, já bych byl trochu pesimističtější, ale předpoklady tu pro těch cca 1,8-1,9 jsou). Pak by byla dvakrát větší než Škoda a zhruba na úrovni BMW a Mercedesu, které jsou na cca 2 milionech (jejich koncerny někde okolo 2,5 milionu). Otázkou je, kdy Tesla přestane růst tímto tempem.
Odpovědět1 0
To je dost odborný přehled :)
Odpovědět0 0
Hádat, do jakých rozměrů bublina se jménem Tesla nabyde se neodvažuji. Možná bude mít větší hodnotu, ale pak si myslím, že na rozdíl od applu praskne. Ten totiž nestaví na dotacích.
- docházejí peníze na cokoliv, včetně subvencování elektromobility (dotace jsou pryč, naopak už se začíná danit).
- další dotace se přesměrovávají od zákazníků přímo do automobilek
- ochota lidí si koupit teslu "za plnou cenu a za své" je tím pádem nižší
- jsou dlouhodobé zkušenosti s provozem EV, ti co jeli na hype trainu, tak už své auto mají, ti co to teprve chtějí koupit hodně zvažují
- pro teslu je tu konkurence. Evropan kvůli záruce koupí něco lokálníko. Číňan zas kvůli ceně. Tesle zbyde jen US trh.
Prostě mi přijde, že dny hojnosti tesle skončily a čeká ji přechod do tržního prostředí (i kdyby jen v tom, že se bude muset prát s konkurencí). To samozřejmě nevylučuje předchozí růst, ale že by tam hodnota zůstala nějak dlouhodbě, tomu nevěřím.
Odpovědět3 0
Kam se dostane hodnota Tesly, to si také netroufnu odhadnout. Myslím však, že se v několika bodech mýlíte.
"docházejí peníze na cokoliv, včetně subvencování elektromobility (dotace jsou pryč, naopak už se začíná danit)."
Přestože třeba Tesla v USA přišla o federální dotace a za poslední dva roky zdražila hned několikrát (na ceně cca 6-8 tisíc, na ztrátě dotací 7,5 tisíce), jsou tedy pro zákazníky dražší o cca 15 tisíc USD, stále se kupují.
"pro teslu je tu konkurence. Evropan kvůli záruce koupí něco lokálníko. Číňan zas kvůli ceně. Tesle zbyde jen US trh."
To sice zní logicky, ale skutečnost tomu neodpovídá.
Tesla a konkurence. Pořád se tvrdí, jak tradiční konkurence zatopí Tesle. Přišel třeba Taycan. Logicky by měl 10 let starý Model S naprosto rozmáznout. Realita? Prodeje Modelu S jsou i po 10 letech výroby takřka rekordní a Porsche si Taycanem spíše snížilo prodeje Panamery, než že by výrazněji ubralo Tesle. Prodeje Modelů 3/Y také utěšeně rostou, přestože konkurence roste, tedy přesně naopak, než tvrdíte. Zatím se ukazuje, že elektrická konkurence si novinkami kanibalizuje především vlastní modely, ale ne Teslu.
Evropa a lokální produkty. Také na první pohled logický argument, ale opět se nezakládá moc na pravdě. Příkladem je třeba Norsko. To podporuje elektromobilitu všem značkám. Podle Vaší logiky by tedy měli Norové upřednostňovat evropská auta. No, americká Tesla je tam jedničkou se 14,3% podílem na trhu s EV (který je cca 3/4 celkového trhu s vozy). Čína, kterou si podle Vás Evropan nebude chtít koupit kvůli záruce, tam má 6% zastoupení, což je poměrně dost. Pokud tam budeme počítat i MG, tak jsme na 9 %. Někteří by k čínským značkám jistě přiřadili i Volvo a Polestar, opět kvůli čínským vlastníkům, tak to bychom měli dokonce 16,6 %. Jen pro zajímavost, mnohem lépe etablovaní Korejci tam mají 11,3 %.
Odpovědět0 0
tak federální dotace nejsou jediné a navíc jsou tu ještě velmi výrazné dotace na výstavbu nových fabrik na území USA ;)
Subjektivně mnohem nadějněji vypadají šance korejců. (možná i samotná "drahá" ŠKODA kdyby dostala volnější ruku)
Odpovědět0 0
Na téma dotací na fabriky jsme se už snad bavili, ne? Rozhodně dotace pomůžou, to popřít nelze, ale jsou opravdu tak výrazné? Pokud se bavíme třeba o texaské továrně, tak tam jde o daňové úlevy, které jsou snad ve výši tak jednoho denního příjmu Tesly. Když už se chcete bavit o nefederálních pobídkách, tak za rok 2021 Texas vyplatil všem, naprosto všem firmám (včetně Tesly) pobídky ve výši cca 4 dnů příjmů Tesly.
Odpovědět0 0
samozřejmě že ano, protože díky nim je i lepší zázemí pro provoz BEV = mj. máme tu v podstatě celesvětovou podporu výstavby infrastruktury, přímou i nepřímou podporu na nákup a provoz BEV a jiné daňové úlevy atd. atd. a z druhé strany zákazy, omezování, zdražování atd. ICEV
Vážně to nemá vliv na rozhodování zákazníků?
Samozřejmě Tesla nedostává jen na výstavbu fabrik, ale mnoho dalších dotačních "balíčků" a týká se to i jiných Muskových projektů mj.
- daňové úlevy
- podpora zaměstnanosti
- výhodné úvěry
- zelené kredity
atd. atd.
Vypsat vše z čeho Tesla kdy profitovala a pomohlo ji přežít a vyrůst , tak to by vydalo na pěkně dlouhý článek (možná inspirace) ;)
BTW taky bych rád věděl, kdo pak bude platit provoz a údržbu infrastruktury? Bude to stejné i v budoucnu, že se to bude platit z peněz náš všech?
Odpovědět2 0
"Samozřejmě Tesla nedostává jen na výstavbu fabrik, ale mnoho dalších dotačních "balíčků" a týká se to i jiných Muskových projektů mj. "
No však o tom píšu. Znovu: " Pokud se bavíme třeba o texaské továrně, tak tam jde o daňové úlevy, které jsou snad ve výši tak jednoho denního příjmu Tesly." Tady se bavíme právě o těch daňových úlevách, podporách zaměstnanosti,... Tesla, pokud vím, na samotnou továrnu nic nedostala.
"Vypsat vše z čeho Tesla kdy profitovala a pomohlo ji přežít a vyrůst , tak to by vydalo na pěkně dlouhý článek (možná inspirace) ;) "
Already done.
https://www.svethardware.cz/tesla-co-vezi-za-jejim-uspechem-a-proc-jeste-nezbankrotovala/55457-6. Navíc jste tam u toho článku dost diskutoval.
"Vážně to nemá vliv na rozhodování zákazníků? "
Ale tady byla otázka jiná. Tesla vs. ostatní elektromobily. Takže to, co píšete, tu nehraje roli. Tesla má ty pobídky stejné (no v USA spíše horší) jako kdokoli jiný. Řešíme tu to, proč Tesla s elektromobily uspěla tam, kde ostatní a tady pozor, se stejně tak dotovanými elektromobily(!) neuspěli, nebo možná naopak v budoucnu uspějí,...
Otázka tu je, proč Tesla prodává násobně více EV než zavedené automobilky? Ty ostatní automobilky mají dotace na EV v podstatě stejné. Proč Číňané začínají válcovat evropský trh se svými elektromobily, když si je údajně kvůli servisu žádný Evropan nechce koupit, přitom čísla říkají něco úplně jiného?
Odpovědět0 0
Nepodceňoval bych tupost lidí. Kdo si jednou narve do hlavy, že je elektromobil ekologický, ten už je skoro nepřevychovatelný.
Odpovědět0 1
Bublina je už samotný dolar nebo Česká koruna.
Odpovědět1 0
Mě by jen zajímalo, jaký vliv na finanční výsledky Tesly mají peníze získané z předobjednávek Roadsterů, Cybertrucků a Semi trucků (a kdo ví čeho dalšího). Jednou je (snad) budou muset začít vyrábět a dodávat, ale část "zisků" (peníze za předobjednávky) už "spotřebovávají" teď..
Odpovědět0 0
Takřka nulové. Na Cybertruck byla předobjednávka 100 USD (je i teď, jen nevím, zda tam není nějaký další poplatek jako u Roadsteru). Pokud by jich opravdu bylo 1,25 milionů, hovoříme o 125 mil. USD. To nezní jako málo, ale počítejme dál. Tesla za poslední čtvrtletí vydělala 21,45 mld. USD. Tedy všechny předobjednávky na více než milion Cybertrucků jsou cca 4 hodiny příjmů Tesly.
Odpovědět0 0
Hadam ze tenhle vlhky sen se uz Muskovi nesplni. To ze postavil uspesnou firmu na produktech extremne subvenovanych ekopomatenci neni uplne opakovatelny ... Teda pokud nekdo zase nevymysli nove povolenky a brutalni dotace nejakeho radoby eko silenstvi ...
Odpovědět3 0